1.2.05

Lieve Jeltje,

Nog gefeliciteerd met de gouden PvdA-speld die je zaterdag van onze voorzitter kreeg tijdens het congres in Delft. Je verdient deze onderscheiding dubbel en dwars en de staande ovatie, indrukwekkender nog dan die voor Wouter, was terecht. Ik was erbij en ik klapte mee, voor jou.
Vanmorgen las ik in het dagblad Rijn en Gouwe het interview met jou en dat heeft mijn waardering voor jou zo mogelijk nog groter gemaakt. Wat een ferme, principiële uitspraak: ‘Als je voortdurend roept dat je het Groene Hart wilt beschermen, moet je er geen brede asfaltwegen doorleggen. Dat moeten we niet doen, als het aan mij ligt.’
Jeltje, het lígt aan jou.
Of de journalist jou heeft doorgezaagd over de Zuidwestelijke Randweg bij Gouda en of jij dat er, toen je het interview ter goedkeuring kreeg voorgelegd, heb uitgeschrapt (want politiek gevoelig!) weet ik niet. Maar je kent het dossier natuurlijk. Dan weet je ook dat het voorkeurstracé voor die Randweg rampzalige gevolgen heeft voor het milieu en de natuur in dat mooie Groene Hart van ons. En dat er een alternatief mogelijk is, waarvan vriend en vijand zeggen dat het het milieuvriendelijkst is. En dat de kosten daarvan misschien nog wel lager zijn die van het voorkeurstracé, omdat de kosten die moeten worden gemaakt voor compensatie van de verloren natuur zeer hoog kunnen oplopen en dat die compensatie tientallen jaren gaat duren. En dát er gecompenseerd moet worden, heeft de Raad van State pas weer duidelijk gemaakt in de geruchtmakende uitspraak over de Tweede Maasvlakte.
Eigenlijk is het een abc’tje: er is een alternatief, dat is goed voor het milieu en het is op termijn niet duurder. Zo simpel is het. Maar de colleges van Gouda en Ouderkerk, evenals jouw voorganger Marnix Norder, kunnen en konden dat abc’tje niet maken. Beste Jeltje, stel me niet teleur. Je kunt je in de Krimpenerwaard, misschien wel het mooiste stuk van het Groene Hart, onsterfelijk maken door vast te houden aan je principes. Laat zien dat je die hoge onderscheiding van onze partij waard bent en gá voor het milieu. Dát er nieuw asfalt komt, daar hebben we ons wel bij neergelegd. Maar laat de natuur daar niet onnodig de dupe van worden.

Geen opmerkingen: