25.5.04

Pappen

Pappen en nathouden, lief zijn voor elkaar, vooral niet te veel met elkaar van mening verschillen. Dat is een beetje de bestuurlijke cultuur van Ouderkerk. Ik herinner me een workshop van raadsleden waar iemand tegen mij zei, nadat ik mij wat kritisch had uitgelaten over het college: ‘Het is ook jóuw college hoor.’ Daar was ik het toch niet mee eens. De PvdA zit niet in de coalitie, dit is niet ‘mijn’ college. Het hoogste doel van een oppositie is het opblazen van de regering, heb ik eens gelezen. Dat is wat kort door de bocht in de Ouderkerkse verhoudingen, maar in essentie is het natuurlijk wáár dat wij in de oppositie zitten omdat we ons niet in dit college kunnen vinden, en dat wij het vanzelfsprekend vinden dat een college met PvdA een béter college zou zijn.
Harmonie staat dus bovenaan in de Ouderkerkse politiek. Dat blijkt maar weer eens uit een mailtje dat ik gisteren ontving van ChristenUnie-fractievoorzitter Floor Brouwer, die zich had geërgerd aan het bericht op de PvdA-site dat de ChristenUnie zich ongeloofwaardig had gemaakt. Dat zég je toch niet over je collega-fracties, verbaasde Floor zich oprecht. Dus wel. Politiek is namelijk ook: duidelijk zijn, uitkomen voor je mening, zeggen wat je van iets vindt – ook als dat andere partijen niet uitkomt. Dat hoort nu eenmaal bij het politieke bedrijf. De kiezers moeten de verschillen tussen de partijen kunnen zien, anders kunnen we de politiek maar beter direct afschaffen. Enfin, ik heb de correspondentie tussen Floor en mij maar op de PvdA-site gezet zodat iedereen daar z’n voordeel mee kan doen. Lees het hier.

Geen opmerkingen: