14.3.05

Samen

Wouter Bos voelt dus niets voor een intensievere samenwerking met GroenLinks en SP in de Tweede Kamer, las ik vanmorgen in de Volkskrant. Kan ik me iets bij voorstellen. Hij staat op 8 zetels winst, dus waarom zou hij? En als grote partij mag je een samenwerking met partijen als CDA en VVD niet uitsluiten, wat de twee andere linkse partijen wel doen. Het is zoals Ruud Koole het zei: met drie netten vang je meer vissen dan met één. (Ja, ook wij hebben vissers van mensen...) Dus laten PvdA, SP en GroenLinks nu allemáál maar winnen, dan praten we na de verkiezingen van 2007 (liever eerder) wel verder.
Dat is Bos' redenering zo ongeveer. Ik kan daar een eind in meegaan, maar toch lonkt die linkse horizon. Een linkse meerderheid is een reële mogelijkheid bij volgende Kamerverkiezingen. De PvdA in een coalitie met het CDA van Balkenende, Donner en De Geus, daar moet je toch niet aan denken? Dan nog liever een kabinet-Bos met comeback kid Wiegel als vice-premier.
Aanvankelijk zat ik op de lijn-Bos. Als de drie linkse partijen op winst staan, waarom zou je dan nu gaan samenwerken? Never change a winning team. Maar nu ik me er wat meer in heb verdiept (zie www.eenandernederland.nl) vind ik, dat de mogelijkheden om na de verkiezingen te gaan samenwerken met GroenLinks en SP nu al moeten worden onderzocht. Als de kiezer straks heeft gesproken moeten we doen zoals we geleerd hebben in de verkeersles, vóór je oversteekt: eerst links kijken, dan even naar rechts en dan weer naar links. En als we dan tijdens het oversteken alsnog door een asobak van rechts worden overreden, dan hebben we in ieder geval een poging ondernomen om aan de andere kant van de straat te komen. Dat is beter dan aarzelen en stil blijven staan.
Op lokaal, Ouderkerks niveau is linkse samenwerking ook een issue. Waarom scoort de PvdA hier bij gemeenteraadsverkiezingen relatief hoger dan bij landelijke verkiezingen? Omdat de SP'ers en GroenLinksers dan de PvdA als enige progressieve partij wel weten te vinden op de stemcomputer. Maar net als bij andere partijen moet ook de PvdA het vele werk doen met een handjevol actieve leden. Dat is zonde, want ik weet zeker dat er veel linkse niet-PvdA’ers zijn van wie de handen jeuken om ook op dorpsniveau de zaken flink op te schudden. Die mensen, die provinciaal en landelijk op GroenLinks, SP of misschien wel D66 stemmen, die het hart links dragen, die roep ik op eens met de PvdA te komen praten over een bundeling van progressief Ouderkerk. Verenigt u! zou ik haast willen zeggen – maar dat klinkt weer zo revolutionair. Denk mee! is beter op z’n plaats. Denk mee, blijf niet langs de zijlijn staan in je eigen dorp maar denk mee met de PvdA over welzijn, milieu, veiligheid en leefbaarheid. Een sterke progressieve beweging kán het verschil maken.
Als het móet, doet de PvdA het alleen. Maar als het kán, doen we het liever met gelijkgestemden.

Geen opmerkingen: