19.3.05

Linkse lente

Ik ben lid van de PvdA. Meestal tot volle tevredenheid, ik voel me thuis in die club. Maar het probleem is, dat ik in de linkervleugel van de partij zit en soms meer neig naar de standpunten van SP of GroenLinks dan naar die van mijn eigen partij. Vanmorgen had ik weer zo’n moment. In een zeer lezenswaardig interview in de Volkskrant roept Femke Halsema van GroenLinks de linkse lente uit. Ik kan me van A tot Z in het stuk vinden. Gisteravond zag ik Femke al op tv, in debat met ‘mijn’ voorzitter Ruud Koole. Over linkse samenwerking. Dus ik kende Femke’s standpunten al, maar het is net als met een voetbalwedstrijd: als je ’s avonds live kijkt, wil je de volgende ochtend toch óók het verslag in de krant lezen.
Wouter Bos is geen voorstander van die linkse samenwerking. Jammer, want het grootste deel van de PvdA-achterban is dat wel. Wouter maakt een denkfout, zegt Femke. En als hij denkt dat de PvdA kleiner wordt als ze met SP en GroenLinks gaat samenwerken, is dat gebaseerd op ongefundeerde angst.
Ik denk het ook. En ik ben het met meer dingen eens die Femke zegt. Over het manifest van Geert Wilders: ‘Bagger, het moet meteen de prullenbak in.’ Over milieustaatssecretaris Pieter van Geel, pas nog op bezoek in Gouderak: ‘Een volstrekt krachteloze figuur.’ Over het CDA: ‘Een partij die zich heel snel ontwikkelt tot een partij die conservatieve waarden verdedigt en waar het sociaal-christelijke gedachtengoed steeds meer naar de marge wordt gedrukt.’
Enfin, leest u het interview zelf, zou ik zeggen. Het staat hier. Laat de linkse lente maar komen!

Geen opmerkingen: