13.5.05

Vogels

Voor mijn werk moet ik alle kranten lezen. Dus ook de Telegraaf. En daar staan altijd wel opzienbarende stukjes in. Zo ook vandaag. Een familie in Kootsterstille (Friesland) moet voor de rechter komen omdat ze een buizerdnest uit een boom heeft gehaald en de eieren heeft vernietigd. Want de buizerd zou zich nogal agressief gedragen en rakelings over de hoofden van de kinderen scheren. En nu is de familie boos dat de Algemene Inspectiedienst voor Dieren haar voor de rechter sleept.
Tja, boontje komt om z’n loontje. Je moet met je fikken van beschermde dieren afblijven en zeker in de broedtijd. Ze zijn niet voor niets beschermd. Die familie mag blij zijn dat ze een buizerd in de achtertuin hebben. Hoe dichter je bij de natuur bent, hoe beter, zou ik zeggen. Bij mij in de buurt zit ook een buizerdnest. Ik mag daar graag langs fietsen om met de verrekijker naar jong leven te speuren.
Gisteravond verving ik mijn fractiegenoot Ralph in de commissie Financiën en Economische Zaken. Te gast waren de Gouderakse middenstandsvereniging en de Ondernemerskring Ouderkerk. Ondernemers praten ieder jaar met de politiek over wat hen bezighoudt. Een goede zaak, misschien moet ik dat in de commissie Welzijn ook maar eens introduceren voor het verenigingsleven.
Voor de verandering kwamen ook in deze anders zo gortdroge de vogels ter sprake. Het ging over het bedrijventerrein in de Veerstalblokpolder, dat er moet komen zodra de Zuidwestelijke Randweg er ligt. Zo’n terrein willen de ondernemers graag, maar een van de aanwezigen zei dat ‘de vogeltjes daar misschien anders over denken.’ Maar vogeltjes kunnen niet praten, daar hebben ze menselijke belangenbehartigers voor nodig. In dit geval de PvdA, want die wil dat het bedrijventerrein niet in het Veerstalblok komt, maar op een bestaand bedrijventerrein in Moordrecht. En dat wil niet alleen de PvdA, ook de Goudse politiek heeft daar wel oren naar. Want ook Gouda wil de stadsrand bij de Krimpenerwaard groen houden. Daar moeten we dus aan gaan werken.
Jammer alleen, dat in Ouderkerk alle andere partijen daar een beetje lacherig over doen. Zij redeneren: we hebben ooit een convenant gesloten met Gouda dat daar een bedrijventerrein komt, dus dat moet dan ook gebeuren. Maar als ook Gouda dat convenant op dat punt wil openbreken, en als we daarmee de Veerstalblokpolder nog een beetje groen kunnen houden, en als we kunnen uitonderhandelen dat we in Moordrecht een Ouderkerkse enclave kunnen realiseren (mét eigen inkomsten natuurlijk, dat spreekt!), waarom zouden we het dan niet proberen?

Geen opmerkingen: